Al meer dan 25 jaar ben ik leiderschaps- en communicatietrainer, onderwijs-, (jeugd)zorg- en organisatieadviseur. Dat doe ik met als 'onderlegger' o.a. Human Dynamics, Transactionele Analyse, Oplossingsgericht Werken en Signs of Safety. De laatse vijftien jaar doe ik dat voornamelijk voor leidinggevenden, professionals en teams in onderwijs en (jeugd)zorg.
Wat ik graag wil, is dat mensen individueel en in hun teams de resultaten halen die ze willen en die gewenst zijn. Dat ze uit hun werk voldoening en energie halen. Dat ze het werk bevlogen, geïspireerd, met gemak en plezier doen. Dat ze fijn samen kunnen werken, zich in hun team kunnen ontwikkelen en van en aan elkaar kunnen leren. Dat niet gewenste resultaten, stress, ongemak en gedoe in samenwerking tot het verleden behoren. Dat er goede communicatie, samenwerking, persoonlijk en gedeeld leiderschap is. Waardoor er ook meer vitaliteit en een betere balans werk-privé ontstaat.
Dat kan ik samen met u realiseren, onder meer doordat ik meer dan 25 jaar ervaring heb in het geven van advies, begeleiding, coaching en trainingen (ook on-the-job). Van 1988 tot 2003 deed ik dat vooral in de non-profitsector en het bedrijfsleven en vanaf 2003 vooral in het onderwijs en de (jeugd)zorg. Ik merk dat die mix van ervaringen erg helpend is in mijn advies-, coach- en trainingswerk.
Omdat ik vooral geïnteresseerd was in mondelinge communicatie en beïnvloedingsvaardigheden, studeerde ik Nederlands en Algemene Taalwetenschap (richting psycho-linguïtiek) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik stond dan ook meer dan 10 jaar voor de klas: gaf Nederlands op havo-/vwoscholen en communicatieve vaardigheden een hbo-opleiding. Inmiddels gaf ik in de afgelopen jaren deeltijd weer Nederlands in de bovenbouw van een havo-/vwoschool. Momenteel geef ik nt2 aan nieuwkomers van 15 tot 18 jaar: AMV’ers: Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen. Dat deed en doe ik, omdat ik steeds vaker leraren, ook in de klas, begeleidde en ikzelf opnieuw wilde ervaren hoe dat ook al weer was: voor de klas staan. Zo dacht ik leraren, andere professionals en leidinggevenden nóg beter te kunnen begeleiden. En dat blijkt ook zo te zijn.
Natuurlijk heb ik gedurende mijn loopbaan de nodige opleidingen gevolgd voor het goed uitvoeren van het trainers- en adviseursvak, zoals de voortgezette opleiding Transactionele Analyse (TA).
Opleidingen als Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) en Oplossingsgericht Werken volgde ik bij Elsevier Opleiding en Advies. Daar werkte ik van 1988 tot 1997 als leiderschaps- en communicatietrainer bij het onderdeel NCATB en van 1997 tot 2002 bij SBC. Daar stuurde ik een team van trainers/adviseurs aan.
Van 2002 tot 2006 werkte ik als organisatieadviseur bij een onderwijsadviesbureau, het OCGH. In die tijd volgde ik de opleiding Coach de Teamcoach. Daarnaast haalde ik certificeringen voor compententiemanagement en loopbaanbegeleiding.
In 2006 startte ik mijn eigen trainings- en adviesbureau: Atra Resultaat Consultants. Tegelijkertijd begon ik aan de opleiding tot coach Human Dynamics (HD), gevolgd door de opleiding tot gecertificeerd facilitator Human Dynamics. Human Dynamics geeft een diepgaand en blijvend inzicht in de verschillen tussen mensen (ook kinderen!) op het gebied van hun communicatiebehoefte, hun manier van leren, (samen)werken en problemen oplossen. Met Atra ben ik in onderwijs, (jeugd)zorg en bedrijfsleven werkzaam.
Wat ik doe
Mijn achtergrond
Van huis uit ben ik psycho-linguïst (taalpsycholoog) en neerlandicus. Mijn doctoraal Algemene Taalwetenschap (psycho-linguïstiek/taalpsychologie) en eerstegraads bevoegdheid Nederlands haalde ik in 1980 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Als trainer, coach en organisatieadviseur heb ik me bekwaamd in en baseer ik me op o.a. Transactionele Analyse (TA), Neuro Linguïstsch Programmeren (NLP) , Human Dynamics (HD) en Oplossingsgericht Werken. Ik ben gecertificeerd coach en facilitator Human Dynamics.
Daarnaast ben ik gecertificeerd voor het werken met de competentiemanagement- en loopbaaninstrumenten de Work Place Big Five, de Reflector (360-graden assessment) en de Careerscan.